Jag har säkert skrivit många fel i boken, slängt runt siffror, missat barn som inte stått med i de källor jag haft tillgång till m.m. Dessutom har vi ju gjort en del antaganden, lyssnat på olika människor som kanske haft lite olika bud om när saker skett, var torpen legat. På den här sidan kommer jag att samla rättelser och kompletteringar som dyker upp. Rättelserna kommer med i gårdsboken också, om det blir en sådan.

Lokalnamnen på Möcklö s.24-27

Det antyds redan i beskrivningen i boken att vi varit osäkra på några åkerplaceringar ute på Möcklös östra udde, bl.a. Asmunds/Asmåsalyckan. Asmundslyckan är mest rätt placerad på den gamla kartan på s.24. En ny karta med kompletteringar kommer med i en eventuell gårdsbok.

Möcklös båtsmän s.28-32

Buller #206: Olof Olofsson Buller är även far till bm Sven Ström (som är farfar till Mårten Möckelman)
Möckelman #246: Mårten Olsson Möckelmans båtsmansson heter Gissla som båtsmansnamn, efter Gisselvik där han var båtsman.

Möcklötorp (4) s.46-48 och Elineberg (14) s.102-105

På sidan 102 i boken finns ett foto där jag helt missförstått bildinformationen från informanten Kjell Redmo. Han ringde mig 18 juni 2015 och berättade om bilden. I hans bok stod ”far-mor Inga och Sven” och han menade att det var hans far Johan Redmo, mor Elsa och hans storasyskon Inga och Sven. Det är alltså inte Sven Persson, Kjells farfar, som byggde Elineberg. Bilden skulle passat bättre under Möcklötorp (4), även om Johan Redmo kom från Elineberg.

Daltorpet (16) s.112-114

Karta s.8, 85, 89

Torpets placering är nu känd tack vare nya informanten Anders Jonasson och hans bortgångne far Sture Jonasson, som äger marken som hörde till Daltorpet. Kartan på s.85 visar en ruin ungefär där Daltorpets stuga legat. Stugan låg ungefär mitt i dagens väg, som ju inte fanns 1904 då de sista i Daltorpet dog. När den sista systern gick bort brände man ner torpet, då familjen varit sjuka i tuberkulos och stugan var en smittorisk. Ladan låg precis i hörnet av dagens sommarstugeområde och grunden till den plockades bort sent. Det råder fortfarande lite delade meningar om brunnen som hörde till torpet är igenlagd eller om den används av en av sommargästerna som delar tomtmark med det gamla torpet.

Svensatorpet (18) s.119

Råkade få fel Olof Larsson till Sven i hastigheten. Rätt hänvisning ska vara Olof Larsson (32).

Färisttorpet (23) s.136

Svens födelsenotis är hittad – 1804 är han född.

Johan Adrians (28) s.160

Jag lyckades missa lillasyster Inga-Lisa i Johan och Toras barnaskara, vilket är djupt beklagligt!

Förklaringen är att hon föddes 1939, dvs året efter den församlingsbok jag haft som folkbokföringsmaterial att kika i tog slut. Nästa församlingsbok är skyddad av sekretess fortfarande och finns därför inte tillgänglig digitalt på släktforskartjänsterna än. Att lillebror född 1942 kommit med berodde på att jag visste att han fanns och skulle vara med där också, så jag sökte hans uppgifter aktivt. Sen missade jag att be lillebror, en av mina informanter, att kolla så jag fått med allt i deras familj. Tyvärr blev det stressigt mot slutet och denna miss slank igenom. Det finns kanske fler sådana misstag?